Klagomålshantering
”Om det vid uppföljning, genom klagomål eller annat sätt framkommer att det finns brister i verksamheten, ska huvudman se till att nödvändiga åtgärder vidtas”. (4 kap. 7 § skollagen)
”Huvudman ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Information om rutinerna ska lämnas på lämpligt sätt”. (4 kap. 8 § skollagen)
På Eudora Internationella Förskola har vi skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål i enlighet med skollagen 4 kap. 8 §.
Vi ser klagomål som ett tillfälle för oss att:
Ansvarsområden och rutiner
Klagomål från föräldrar/vårdnadshavare
Vid eventuella klagomål från föräldrar vänder de sig i första hand till den personal på förskolan som de känner ett förtroende för och i andra hand till rektorn. Skulle vårdnadshavare fortfarande vara missnöjd kan de göra ett skriftligt klagomål på avsedd klagomålsblankett som finns på förskolan och som går att ladda ner från hemsidan:
Rektorn tar emot vårdnadshavarens klagomål. Därefter kontaktas berörd personal för att få dess syn på sakfrågan. Klagomålen skall sedan diskuteras i ledningsgruppen och tillsammans med berörd personal/avdelning. Rektorn ansvarar för att uppföljning görs inom 7 dagar.
Klagomål från personalen
Vid eventuella klagomål från personalen vänder de sig alltid till rektorn. Vid oklarheter eller annat kontaktar rektorn huvudmannen. Klagomålet diskuteras och rektorn, alternativt huvudmannen tar sedan ställning till hur man skall bemöta det enskilda fallet och hur man väljer att gå vidare med det.
Obs! Klagomål som är anonyma behandlas inte.
Download: Routines for handling complaints (English version)
Ladda ner: Klagomålshantering blankett