Vårdnadshavare

Hälsosamma och klimatsmarta måltider

På Eudora Internationella Förskola är måltiderna ett viktigt inslag i vår verksamhet. Barn och personal på Eudora Internationella förskola serveras hälsosam välsmakande och vällagad mat som uppfyller livsmedelsverkets näringsrekommendationer. Mellanmålen hos oss är alltid uppbyggda på spannmål eller mejerier samt grönsaker eller frukt för att tillgodose de vitaminer, mineraler och fibrer en växande kropp behöver.

Måltiderna

Under måltiderna strävar vi efter att ha det så lugnt som möjligt. Vi uppmuntrar samtal mellan barnen liksom mellan barn och vuxen.  Vi erbjuder barnen olika sorters mat och vi uppmuntrar dem att äta eller smaka. Däremot tvingar vi dem aldrig. De har inflytande över vad och hur mycket de vill äta. De får efter bästa förmåga ta mat och dryck själva. De får också dela sin mat och äta själv när de lärt sig det.

Just nu använder vi oss av Sandborgen (www.sandborgen.se) som garantera högsta kvalitét på deras produkter genom att utesluta alla slags mellanhänder. Sandborgen lagar mat till små som stora och har många års erfarenhet av specialkost, tänker ekologiskt och använder bara de bästa råvarorna.

Våra måltider:

• Ca 8.00–8.30 Serveras frukost
  • Ca 11.30–12.00 Äter vi lunch (veckomatsedel finns på hemsidan och hänger på anslagstavlan.)
  • Ca 14.30–15.00 Mellanmål
  • Ca 17.30 Fruktstund