Avgifter

Avgifter för förskola

Aktuella belopp hittar du HÄR

Du ska betala en avgift varje månad när ditt barn går i förskolan eller i fritidshem.

Avgiftens storlek

Avgiften för förskola och fritidshem beräknas på

• den sammanlagda månadsinkomsten i det hushåll där ditt barn är folkbokfört
  • antalet barn som är folkbokförda i samma hushåll och är inskrivna i förskola eller fritidshem
  • den tid ditt barn är på förskolan (vistelsetid).

Avgiften beräknas i procent på månadsinkomsten före skatt.

Maxtaxa

Det finns ett högsta belopp för hur stor avgift du betalar, maxtaxa. Du betalar maxtaxa om hushållets sammanlagda inkomst är 56 250 kronor per månad eller mer. Den högsta avgiften för ett barn är 1 688 kronor per månad.

Avgiften gäller från första inskolningsdagen och betalas den sista dagen i varje månad. Du betalar avgift även när ditt barn är ledigt, till exempel under sommaren. Säger du upp platsen, betalar du avgift under uppsägningstiden.

Heltidsavgift 2024

Heltidsavgift gäller för barn som är mellan ett och två år och som går mer än 30 timmar i veckan i förskola eller fritidshem. I augusti det år barnet fyller tre år ändras beloppet till deltidsavgift, oavsett antal timmar. Avgiften ändras automatiskt.

• Barn 1 (yngsta barnet): 3 procent av inkomsten, högst 1 688 kronor per månad
  • Barn 2: 2 procent av inkomsten, högst 1 125 kronor per månad
  • Barn 3: 1 procent av inkomsten, högst 563 kronor per månad
  • Barn 4 och följande: ingen avgift

Deltidsavgift 2024

Deltidsavgift gäller för barn som är mellan ett och två år och som går högst 30 timmar i veckan i förskola eller fritidshem. I augusti det år barnet fyller tre år gäller deltidsavgift, oavsett antal timmar. Deltidsavtal gäller även för barn till föräldralediga.

Inkomst

Den avgiftsgrundande inkomsten är normalt hushållets sammanlagda månadsinkomst före skatt. Lämnar du ingen inkomstuppgift, eller om vi inte kan kontrollera dina uppgifter, får du betala högsta avgift.

Om din inkomst visar sig vara högre än du angett kan du få betala höjd avgift i efterhand. Kontroller mot inkomst görs årligen när Skatteverket har fastställt (bestämt) taxerad inkomst. Taxerad inkomst är den inkomst som du har tjänat in och beskattas för.

Exempel på avgiftsgrundande inkomster:

• lön/inkomst från eget företag
  • föräldrapenning
  • sjukpenning
  • arbetslöshetsersättning
  • pension
  • sjukbidrag.

Ändring av inkomst

Om du ändrar hushållets avgiftsgrundande uppgifter från ett annat datum än den första i månaden, gäller den nya avgiften från och med månadsskiftet efter det att du har fått ny inkomst eller nya familjeförhållanden.

Det enklaste sättet att anmäla ny eller förändrad inkomst är via e-tjänsten Min barnomsorg.